Виховна система школи – це цілісна структура , яка сприяє
успішній діяльності виховання. У школі відбувається моральне становлення учнів,
формування в них творчого мислення, відповідальності.
Пріоритетним
у виховній роботі школи є реалізація
особистісно-орієнтованого підходу в виховному процесі, залучення молоді до національної
та освітньої культури, збереження морального та фізичного здоров’я
підростаючого покоління, виховання патріотизму, громадських якостей особистості,
забезпечення педагогічних умов для виховання у школярів життєвої компетенції.
Виховна система школи – це спосіб життя учнівського
колективу, всі компоненти якого підлягають певним цілям і забезпечують у
процесі свого функціонування досягнення певного результату – певного розвитку
моральних якостей особистості; це забезпечення умов активної життєдіяльності вихованців, їхнього розвитку,
формування кожного як особистості.
Головною метою виховної роботи в школі є формування у
дітей прагнення до саморозвитку та самовдосконалення через впровадження
технологій особистісно орієнтованої системи виховання та гуманізації виховного
процесу; виховання громадянина України; виховання любові до праці, почуття
дбайливого господаря своєї школи; формування засад здорового способу життя;
виховання любові до природи, вироблення навиків екологічної культури; виховання
поваги до вчителів, старших, батьків; формування згуртованого та працездатного
учнівського колективу.
Головна виховна мета, яку ставить перед собою колектив
нашої школи - виховання соціально – активної, високоморальної, фізично
розвиненої особистості.
Педагогічний колектив нашої школи вважає, що лише
особистісно-орієнтованому вихованню під силу досягнення особистісно-розвивальні
методи, бо воно спрямоване на усвідомлення вихованцями себе як особистості, на
його вільне і відповідальне самовираження.
Виховну
систему нашої школи можна умовно поділити на такі напрямки:
-
ціннісне ставлення
до суспільства і держави;
-
ціннісне ставлення
до людей;
-
ціннісне ставлення
до природи;
-
ціннісне ставлення
до мистецтва;
-
ціннісне ставлення
до праці;
-
ціннісне ставлення
до себе.
Усі ці напрямки тісно пов’язані між собою і мають спільну
мету, але знаходять різні шляхи її досягнення.
Виховна
робота школи здійснюється через такі види діяльності:
-
навчально –
пізнавальна;
-
соціально –
комунікативна;
-
ціннісно –
орієнтаційна;
-
спортивно –
оздоровча;
-
художньо –
естетична;
-
громадсько –
корисна;
-
трудова.
В основу
нашої моделі виховної системи ми закладаємо загальнолюдські цінності:
-
людина;
-
здоров’я;
-
праця;
-
творчість;
-
дружба, любов,
гуманізм.
Виховання особистості здійснюється під впливом
педагогічного колективу, учнівського колективу, сім’ї, громадськості.
Організація
роботи з батьками у школі здійснюється за такими напрямками:
-
обстеження
матеріально – побутових умов проживання учнів;
-
вивчення сімей, їхнього мікросередовища, виховного впливу на дитину;
-
залучення батьків у
навчально–виховний процес;
-
корекція виховної
діяльності неблагополучних сімей, сімей, де виховуються діти схильні до
правопорушень, допомога цим сім’ям, де виховуються діти – сироти, діти
позбавлені батьківської опіки;
-
формування
педагогічної та правової культури сучасної сім’ї.
Зв’язок з батьками проводиться через відвідування сімей
вдома, щоденники, листи запрошення на співбесіди з педпрацівниками школи та
адміністрації.
Основною формою роботи з батьками є батьківські збори, на
яких класні керівники та класоводи формують колективне усвідомлення за класний
колектив, педагогічну культуру батьківської громадськості. Педагоги нашої школи надають перевагу роботі з батьками на
позитив: звертається увагу на позитивні досягнення колективу учнів, кожної дитини зокрема.
Негативні прояви поведінки учня в
індивідуальному порядку обговорюються з батьками, надаються педагогічні
рекомендації, психологічні консультації практичним психологом.
Важливим в організації роботи з батьками є робота батьківського університету педагогічних
знань, який формує педагогічну культуру батьківської громадськості.
Велику роботу в процесі родинного виховання
проводить практичний психолог шляхом
індивідуальних бесід, психологічних консультацій , тестування , анкетування
батьків, надається допомога педагогам у роботі з батьками та дітьми з функціонально – неспроможних сімей,
проводиться робота з дітьми з
девіантною поведінкою. Цікавими є тренінги для батьків учнів початкових класів
«Гармонійні стосунки у сім’ї. Розвиток самостійності та відповідальності у дітей», рольові ігри,
спрямовані на встановлення в сім’ях міцних зв’язків між дорослими і дітьми.
Для батьків організовують зустрічі з представниками
кримінальної міліції в справах неповнолітніх, представниками служби сім’ї та
молоді Карлівської райдержадміністрації. Кожен класний керівник
проводить батьківські збори чотири рази на рік.
Велику роль у здруженні учнівського колективу та батьків
відіграють родинні свята, сімейні творчі вистави, спортивні змагання «Тато,
мама, я – спортивна сім’я», Дні
відкритих дверей для батьків майбутніх першокласників, туристичні походи та
екскурсії. У школі створено банк даних багатодітних малозабезпечених,
функціонально – неспроможних сімей, неповних сімей, де дається характеристика
сім’ї, акт обстеження побутових умов. Ведеться облік роботи з
цими родинами. Таким чином спільна робота педагогічного колективу та
батьківської громадськості підвищує ефективність навчально – виховного процесу,
формує навички здорового способу життя як батьків так і дітей, сприяє духовному
та фізичному розвитку учнів, організації дозвілля та оздоровлення, зміцнюються
партнерські зв’язки між родинами учнів та школою з метою забезпечення єдності
навчально–виховного процесу.
Демократизація освіти,
надання їй державно – національної спрямованості вимагають від психолого–педагогічної
науки пошуку нових шляхів якісного вдосконалення виховання підростаючої
особистості. Іде робота над створенням такої моделі вихованості людині, яка б
дозволяла б їй оптимально вирішувати складні питання життєтворчої, успішно
досягати індивідуальні й суспільні цілі. Особлива увага звертається на розробку нових виховних технологій, які б
забезпечували формування і розвиток у підростаючої особистості насамперед
духовних здібностей як домінуючих і вирішальних для розвитку ціннісної системи
людини.
Кожна дитина має потребу в
доброму ставленні, у заохоченні до
розвитку позитивних задатків і прагнень. Мета педагогів школи - дати реалізуватися учневі, не вимагати
неможливого, а коли дитина не справилася із поставленою задачею – ні в якому
разі не принижувати її. Тільки підтримка з боку педагога, а не постійні
непорозуміння й повчання.
Виховні ситуації, які
створюються у межах виховного процесу забезпечують розвиток такого рівня
свідомості, який би спонукав дитину до самопізнання й само активності з тим,
щоб вона могла стати творцем власного духовного багатого життя. А це означає,
що вихователі створюють такі ситуації, у яких стосунки з дітьми будуються на
врахуванні їхньої гідності і права бути особистістю.
|