Виховна система школи – це цілісна структура , яка сприяє успішній діяльності виховання. У школі відбувається моральне становлення учнів, формування в них творчого мислення, відповідальності.
Пріоритетним у виховній роботі школи є реалізація особистісно-орієнтованого підходу в виховному процесі, залучення молоді до національної та освітньої культури, збереження морального та фізичного здоров’я підростаючого покоління, виховання патріотизму, громадських якостей особистості, забезпечення педагогічних умов для виховання у школярів життєвої компетенції.
Виховна система школи – це спосіб життя учнівського колективу, всі компоненти якого підлягають певним цілям і забезпечують у процесі свого функціонування досягнення певного результату – певного розвитку моральних якостей особистості; це забезпечення умов активної життєдіяльності вихованців, їхнього розвитку, формування кожного як особистості.
Головною метою виховної роботи в школі є формування у дітей прагнення до саморозвитку та самовдосконалення через впровадження технологій особистісно орієнтованої системи виховання та гуманізації виховного процесу; виховання громадянина України; виховання любові до праці, почуття дбайливого господаря своєї школи; формування засад здорового способу життя; виховання любові до природи, вироблення навиків екологічної культури; виховання поваги до вчителів, старших, батьків; формування згуртованого та працездатного учнівського колективу.
Головна виховна мета, яку ставить перед собою колектив нашої школи - виховання соціально – активної, високоморальної, фізично розвиненої особистості.
Педагогічний колектив нашої школи вважає, що лише особистісно-орієнтованому вихованню під силу досягнення особистісно-розвивальні методи, бо воно спрямоване на усвідомлення вихованцями себе як особистості, на його вільне і відповідальне самовираження.
Виховну систему нашої школи можна умовно поділити на такі напрямки:
- ціннісне ставлення до суспільства і держави;
- ціннісне ставлення до людей;
- ціннісне ставлення до природи;
- ціннісне ставлення до мистецтва;
- ціннісне ставлення до праці;
- ціннісне ставлення до себе.
Усі ці напрямки тісно пов’язані між собою і мають спільну мету, але знаходять різні шляхи її досягнення.
Виховна робота школи здійснюється через такі види діяльності:
- навчально – пізнавальна;
- соціально – комунікативна;
- ціннісно – орієнтаційна;
- спортивно – оздоровча;
- художньо – естетична;
- громадсько – корисна;
- трудова.
В основу нашої моделі виховної системи ми закладаємо загальнолюдські цінності:
- людина;
- здоров’я;
- праця;
- творчість;
- дружба, любов, гуманізм.
Виховання особистості здійснюється під впливом педагогічного колективу, учнівського колективу, сім’ї, громадськості.
Організація роботи з батьками у школі здійснюється за такими напрямками:
- обстеження матеріально – побутових умов проживання учнів;
- вивчення сімей, їхнього мікросередовища, виховного впливу на дитину;
- залучення батьків у навчально–виховний процес;
- корекція виховної діяльності неблагополучних сімей, сімей, де виховуються діти схильні до правопорушень, допомога цим сім’ям, де виховуються діти – сироти, діти позбавлені батьківської опіки;
- формування педагогічної та правової культури сучасної сім’ї.
Зв’язок з батьками проводиться через відвідування сімей вдома, щоденники, листи запрошення на співбесіди з педпрацівниками школи та адміністрації.
Основною формою роботи з батьками є батьківські збори, на яких класні керівники та класоводи формують колективне усвідомлення за класний колектив, педагогічну культуру батьківської громадськості. Педагоги нашої школи надають перевагу роботі з батьками на позитив: звертається увагу на позитивні досягнення колективу учнів, кожної дитини зокрема. Негативні прояви поведінки учня в індивідуальному порядку обговорюються з батьками, надаються педагогічні рекомендації, психологічні консультації практичним психологом.
Важливим в організації роботи з батьками є робота батьківського університету педагогічних знань, який формує педагогічну культуру батьківської громадськості.
Велику роботу в процесі родинного виховання проводить практичний психолог шляхом індивідуальних бесід, психологічних консультацій , тестування , анкетування батьків, надається допомога педагогам у роботі з батьками та дітьми з функціонально – неспроможних сімей, проводиться робота з дітьми з девіантною поведінкою. Цікавими є тренінги для батьків учнів початкових класів «Гармонійні стосунки у сім’ї. Розвиток самостійності та відповідальності у дітей», рольові ігри, спрямовані на встановлення в сім’ях міцних зв’язків між дорослими і дітьми.
Для батьків організовують зустрічі з представниками кримінальної міліції в справах неповнолітніх, представниками служби сім’ї та молоді Карлівської райдержадміністрації. Кожен класний керівник проводить батьківські збори чотири рази на рік.
Велику роль у здруженні учнівського колективу та батьків відіграють родинні свята, сімейні творчі вистави, спортивні змагання «Тато, мама, я – спортивна сім’я», Дні відкритих дверей для батьків майбутніх першокласників, туристичні походи та екскурсії. У школі створено банк даних багатодітних малозабезпечених, функціонально – неспроможних сімей, неповних сімей, де дається характеристика сім’ї, акт обстеження побутових умов. Ведеться облік роботи з цими родинами. Таким чином спільна робота педагогічного колективу та батьківської громадськості підвищує ефективність навчально – виховного процесу, формує навички здорового способу життя як батьків так і дітей, сприяє духовному та фізичному розвитку учнів, організації дозвілля та оздоровлення, зміцнюються партнерські зв’язки між родинами учнів та школою з метою забезпечення єдності навчально–виховного процесу.
Демократизація освіти, надання їй державно – національної спрямованості вимагають від психолого–педагогічної науки пошуку нових шляхів якісного вдосконалення виховання підростаючої особистості. Іде робота над створенням такої моделі вихованості людині, яка б дозволяла б їй оптимально вирішувати складні питання життєтворчої, успішно досягати індивідуальні й суспільні цілі. Особлива увага звертається на розробку нових виховних технологій, які б забезпечували формування і розвиток у підростаючої особистості насамперед духовних здібностей як домінуючих і вирішальних для розвитку ціннісної системи людини.
Кожна дитина має потребу в доброму ставленні, у заохоченні до розвитку позитивних задатків і прагнень. Мета педагогів школи - дати реалізуватися учневі, не вимагати неможливого, а коли дитина не справилася із поставленою задачею – ні в якому разі не принижувати її. Тільки підтримка з боку педагога, а не постійні непорозуміння й повчання.
Виховні ситуації, які створюються у межах виховного процесу забезпечують розвиток такого рівня свідомості, який би спонукав дитину до самопізнання й само активності з тим, щоб вона могла стати творцем власного духовного багатого життя. А це означає, що вихователі створюють такі ситуації, у яких стосунки з дітьми будуються на врахуванні їхньої гідності і права бути особистістю.