Практичний
психолог школи є автором розвивальних
програм, які впроваджує у своїй роботі:
·
«Учуся жити, розуміти, дружити» - для учнів
1-х класів;
·
«Учимося спілкуватися» - для учнів 5-х класів.
Програма
розвивальних занять для учнів 1-х класів «Учуся жити, розуміти, дружити» увійшла
до анотованого каталогу кращого педагогічного досвіду працівників психологічної
служби системи освіти Полтавської області. У цей каталог включено кращі
методичні матеріали керівників районних (міських) психологічних служб,
практичних психологів, соціальних педагогів дошкільних, загальноосвітніх,
професійно-технічних та вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації
системи освіти України, які пройшли експертизу на обласному, районному
(міському) рівнях та ті, що рекомендовані до друку рішенням науково-методичної
та вченої ради Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної
освіти імені М. В. Остроградського.
Кожному
учню 1-го класу необхідна підтримка і допомога у «входженні у шкільне життя»,
як зі сторони значущих дорослих – батьків, учителів, так і зі сторони
практичного психолога.
Потрібно
дати дітям можливість виявити свої почуття, показати себе, донести своє власне
бачення світу, знищивши рамки, які ставлять перед ними дорослі.
Ця
програма побудована з урахуванням таких яскравих вікових особливостей
першокласника, як егоцентризм, спонтанність, емоційність, потреба у грі,
конкретно-образне мислення, рухливість.
У
процесі адаптації до школи у дітей виникає ряд труднощів:
-
проблеми у спілкуванні з однолітками, з учителями;
-
зниження самоконтролю;
-
емоційна збудливість;
-
тривожність;
-
симптоми соматичних захворювань;
-
незадовільна увага на уроках;
-
занурення в себе.
Запропонована
програма спрямована на формування у першокласників характеристик психологічно
здорової особистості.
Мета
програми: створити умови
(середовище), які допоможуть учителю краще зрозуміти і відчути своїх учнів, а
кожному учню безболісно адаптуватися до нової ситуації, тобто, пристосувати
«школу до дитини, а не тільки дитину до школи».
Завдання
програми:
- формування
сприятливого соціально-психологічного мікроклімату у колективі для всебічного
та гармонійного розвитку особистості учня;
-
розвиток
співчуття, кращого розуміння себе і інших, розвиток уміння бути у злагоді із самим собою;
-
пробудження самостійності в дитині, створення
можливостей до самовираження, рефлексії;
-
навчання прийомів саморелаксації, зняття
психом’язового напруження;
-
допомога дитині в усвідомленні свого «Я»,
підвищення самооцінки, подоланні внутрішніх конфліктів, страхів, агресивних
тенденцій, зменшенні тривожності, занепокоєння, почуття провини;
-
гармонізація
міжособистісних стосунків у дитячому колективі.
Заняття
проходять: за добровільної участі дітей, не
оцінюючи відповіді, у
доброзичливих умовах.
Програма
розвивальних занять для учнів 5-х
класів «Учимося спілкуватися» побудована
таким чином, щоб сприяти розвитку уміння і навичок ефективного спілкування, конструктивного
вираження своїх думок і почуттів, попередження та вирішення конфліктів, потреби
у самовдосконаленні та адекватному оцінюванню себе.
Школярі
на цих заняттях вчаться встановлювати
контакти між собою, обмінюються інформацією, виробляють стратегії
взаємодії, краще сприймають і розуміють інших
людей.
Заняття
також сприяють формуванню сприятливого соціально-психологічного мікроклімату в
колективі та допомагають дітям повноцінно адаптуватися до соціального середовища.
Обов’язковим
елементом таких занять є гра, яка вимагає згуртованої, злагодженої роботи всіх
учнів. Саме у грі проявляються найкращі риси особистості, діти вчаться досягати
спільної мети, діяти відповідно до ситуації, співпрацювати з протилежними за
характером людьми.
Завдання
програми:
- формування
та розвиток комунікативних навичок;
-
формування в підлітків почуття власної
цінності, позитивного ставлення до життя, усвідомлення доцільності свого існування;
-
виховання здатності долати неприємні почуття
і невпевненість;
-
формування емпатії, дружніх зв’язків,
навичок самоконтролю;
-
розвиток власної ініціативи у вирішенні
будь-якого завдання;
-
розвиток культури підлітків;
-
конструктивне вирішення конфліктних
ситуацій.
Заняття проводяться 1 раз на тиждень у І семестрі в 5-х класах.
Актуальність
психологічного супроводу навчально-виховного процесу зумовлена новими
соціальними вимогами, відповідними стратегічними змінами розвитку освіти України
та загальносвітовими тенденціями. Забезпечуючи психологічну складову
організації освітнього середовища, практичний психолог школи працює над
забезпеченням умов, які сприяють розвитку індивідуальності кожної дитини,
збереженню її здоров’я, формування у неї готовності до самостійного життя в
суспільстві після завершення навчання. |