Планування діяльності закладу
Планування діяльності навчального закладу вимагає порівняльного аназізу перспективного досвіду управління в нових суспільних умовах.
Проблема: удосконалення сучасних форм упровадження Концепції розвитку закладу освіти на рівні району.
Шляхи вирішення проблеми:
· самоосвіта щодо пошуку сучасних технологій прогнозування й моделювання в управлінні;
· розробка критеріїв запровадження комп’ютерних програм щодо прогнозу рівня розвитку школи.
Управлінські рішення – це програма дій для всіх учасників педагогічного процесу.
Планування діяльності навчального закладу здійснюється відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», Національної доктрини розвитку осіти, Концепції розвитку загальної середньої освіти, Державного стандарту освіти, наказів МОН України щодо затвердження типових навчальних планів, Концепції школи тощо. Планування вимагає серйозного опрацювання нормативних і концептуальних документів розвитку системи освіти в Україні, порівняльного аналізу перспективного вітчизняного досвіду управління в нових соціально – економічних і політичних умовах.
Усі плани (перспективний, річний, щомісячний) утілюють конкретні дії педагогічного колективу, спрямовані на реалізацію концепції навчального закладу, провідною ідеєю якої є забезпечення рівного доступу до якісної освіти кожному учню як основи формування особистості, орієнтованої на досягнення успіху в різних сферах діяльності.
Перспективний план роботи складається з таких напрямків: створення належних умов освіти, підвищення професійної компетентності вчителів, збереження здоров’я дітей.
Поетапно вдосконалюється система роботи з реалізації особистісно орієнтованого підходу до розвитку дитини на основі інноваційних технологій, моніторингових досліджень: створюються умови для виховання творчо розвиненої особистості, виховання громадянської і національної свідомості учнів.
Перспективний план внутрішньошкільного контролю передбачає основні об’єкти й напрямки контрольно – аналітичної діяльності на п’ять років, у тому числі атестацію педагогічних кадрів, курсову перепідготовку, вивчення стану викладання основ наук, мета яких – удосконалення якості навчання.
Річний план роботи школи протягом останніх років має декілька модифікацій, метою створення яких є пошук оптимальної структури й змісту. У річному плані чітко визначено проблему й головні завдання, над якими працює школа протягом 3 років. Річний план уточнює й доповнює перспективний план, який передбачає конкретні управлінські дії, спрямовані на реалізацію концептуальних прогнозів розвитку школи. Головними завданнями педагогічного колективу є: удосконалення його роботи зі збереженням шкільного контингенту й виконання законів «Про всеобуч», «Про освіту», «Про мову»; забезпечення безперервності навчально – виховного процесу, орієнтованого на індивідуальний розвиток особистості школяра; реалізація компетентності орієнтованого підходу до навчання й виховання через відновлення змісту освіти, упровадження інтерактивних технологій на всіх ступенях навчання; реалізація Концепції профільного навчання на ІІІ ступені; підвищення мотивацій учительського й учнівського колективів до творчого розвитку й самоосвітньої діяльності; удосконалення системи контролю за навчанням, досягненнями учнів через моніторингову систему; удосконалення інформаційно – аналітичної системи керування на новій концептуальній основі; створення належних умов для охорони життя й здоров’я дітей.
Усі проблемні рішення, прийняті педагогічними радами, допомагають скоригувати роботу педагогічного колективу школи, направити її на рішення проблем, які диктує сьогодення, на вдосконалення навчально – виховного процесу.
Робота над проблемою школи реалізується через інноваційні форми роботи: методичні обєднання, проблемні семінари, відкриті уроки, предметні тижні, семінари – практикуми, ділові і рольові ігри, тренінги, тижні майстерності, «круглі столи», творчі звіти вчителів, тижні молодих учителів, наукові семінари тощо.
Робочий навчальний план складений на підставі типового плану Міністерства освіти і науки України, має пояснювальну записку. Години інваріативної складової відповідають програмам із навчальних предметів, варіативна складова використовується з урахуванням освітніх запитів школярів і їх батьків. Особлива увага приділяється плануванню профільного навчання, в основі якого - бажання й здібності учнів, кадрове, програмно – методичне забезпечення та навчально – матеріальна база. Протягом 3 років у школі функціонують фізико – математичний, технологічний, універсальний профілі.
Серйозна увага приділяється оптимізації шкільного контингенту й мережі 1, 10 – х класів; зарахування учнів проводиться на підставі заяв, медичних карт і копій свідоцтв про народження. У школі є планова мережа класів на 3 роки.
Стан планування структурних підрозділів (виховна робота, календарно – тематичне планування, вихователі груп продовженого дня, шкільна бібліотека, гуртки) узгоджено із загальношкільним планом. Календарне планування з навчальних предметів відповідає вимогам навчальних програм, теми доцільно розбито за тематичним оцінюванням. Плани розроблено на шкільних методичних об’єднаннях, затверджено директором. Стан поурочного планування постійно контролюється адміністрацією школи.
Отже, система планування в школі чітка, спрямована на кінцевий результат – підвищення якості освіти, формування творчого педагогічного колективу, здатного ефективно навчати, виховувати учнів і сприяти їхньому розвиткові.