Методичні рекомендації щодо використання буктрейлерів у процесі викладання української мови та літератури
Готуючись до уроку літератури, ми часто задумуємося, як уникнути одноманітності назаняттях, як реалізувати ключовий принцип успішності, за якого кожен учень зможе знайти для себе ту сферу діяльності, яка імпонує найбільше й в якій можна якнайкраще проявити творчі здібності?
Сьогодні в інтернет - просторі дедалі більшої популярності набувають буктрейлери.
Основні кроки у створенні буктрейлера
Крок 1. Переглянути, вивчити приклади буктрейлерів.
Крок 2. Визначити сюжет та продумати ідею власного майбутнього буктрейлера. Це відеопрезентація книги, де повинні бути показані герої, місце, конфлікт.
Крок 3. Створити сценарій до буктрейлера. Продумати сюжет і написати текст. Анотація-сценарій не повинна перевищувати 10–15 речень, вона має зацікавити читача, спонукати його до бажання прочитати книгу.
Крок 4. Підібрати матеріал для відео. Зібрати ілюстрації та відеоматеріал. Винести в заголовок буктрейлера основну ідею книги, знайти відео за тематикою. Важливо дотримуватися одноманітності ілюстрацій: якщо мальовані ілюстрації – то всі мальовані, якщо аніме – то аніме, якщо фото – то всі фото. При цьому бажано враховувати стилістику музики й відеоряду.
Крок 5. Вирішити, як у ролику буде представлений текст – появою на слайдах, субтитрами або ж аудіозаписом – замість музики. Шрифт у титрах і субтитрах повинен бути розбірливим і читабельним. Краще використовувати простий і звичний TimesNewRoman.
Крок 6. Вибрати програму для роботи із відео:
PowerPoint – ця програма дозволяє використовувати спецефекти та анімацію, створений відеоряд можна записати за допомогою екранної камери;
Windows MovieMaker – цю програму краще використовувати початківцям, вона входить у пакет Microsoft Windows;
Camtasiastudio – програма з відеомонтажу для підготовлених користувачів.
А також можна скористатися такими онлайновими редакторами для виконання операцій з відео та фото:
YouTube – дуже простий відеоредактор, можна «нарізати» початок або кінець фільму, поєднати кілька роликів, «додати» звукову доріжку. Сервіси Animoto, Slidely призначені в основному для підготовки відеоколажів з масиву фотографій, з накладанням звуку.
Крок 6. Заключний етап – відеомонтаж. Тут треба об’єднати наявні візуальні й аудіоматеріали в єдиний ролик із використанням обраного програмного забезпечення.
Важливо. Буктрейлер має:
– реалізовувати чотири базові функції: інформаційну, комунікативну, естетичну та культурно-просвітницьку;
– використовувати всі можливості візуальної мови, надаючи перевагу образу перед словом;
– ураховувати інтереси цільової читацької аудиторії;
– не перевищувати хронометраж у 1-3 хвилини;
– не розкривати передчасно важливу інформацію про сюжет книги, яка може кардинально змінити враження про твір.
Чим може бути корисний буктрейлер для вчителя української літератури?
- Буктрейлер дозволяє в цікавій та динамічній формі розповісти потенційному читачеві про твір літератури.
- Поруч із традиційними засобами реклами – статями - анонсами чи анотаціями у друкованих виданнях, буктрейлер – новий засіб, який дозволяє створити повноцінну рекламу в даному випадку на уроці для учнів.
- Якісно виготовлений буктрейлер спонукає учня прочитати книгу, формує інтерес як до самої книги, так і до автора, теми чи проблеми.
Яка користь від буктрейлера для учня?
- Можна дізнатися про цікаві книжкові новинки, при цьому економлячи час на читання оглядових статей чи анотацій.
- Якщо дуже сподобалася якась книга, можна створити власний відгук-буктрейлер і, таким чином, у оригінальний спосіб поділитися враженнями з іншими читачами.
- Можна спробувати себе в ролі режисера, художника - мультиплікатора тощо.
Таким чином, можемо зробити висновок, що використання буктрейлерів вносить істотні зміни в діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета.
1. До уваги користувачів пропонуємо авторський буктрейлер за новелою Любові Пономаренко «Гер переможений».
Вважаємо, що його доцільно буде використати на етапі "Актуалізація опорних знань", оскільки учням, котрі самостійно ознайомились із оповіданням вдома, перегляд буктрейлера допоможе відновити в пам'яті сюжетний ланцюжок, наштовхне на роздуми про ідейне навантаження твору, а також значно полегшить сприйняття та усвідомлення нового матеріалу на наступних етапах уроку.
Cподіваємося, що відеоролик пробудить і у вас бажання познайомитися з чудовою й далеко не дитячою новелою «Гер переможений».
Приємного перегляду!
https://www.youtube.com/watch?v=SgXoxRKErbE
2. Буктрейлер до усмішки Грицька бойка "Про щоденник" створений учнями 4-а класу Карлівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №3 Карлівської районної ради Полтавської області
https://www.youtube.com/watch?v=HZffQDzczJU
3. Буктрейлер до книги Річарда Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон" виготовлений вчителями Карлівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 Карлівської районної ради Полтавської області
https://www.youtube.com/watch?v=FDDjAVyYdaA
|